Av Marit Bakken, Midtnorsk Filmsenter

Rundt 200 ungdommer lager hvert år film med Filmbussen Trøndelag etter at Midtnorsk filmsenter etablerte det omreisende filmverkstedet i 2009. Seks instruktører turnerer hver sommer rundt i Trøndelagsfylkene med intensivkurs for filminteresserte, og for flere av ungdommene tennes motivasjonen for å gå videre til en utdannelse innenfor film eller teater.

Fra Filmbussen Trøndelag

En hustrig høstdag 2008 ringte en entusiastisk ung mann Midtnorsk filmsenter. Det første som streifet mitt travle hode var at entusiaster grovt sett kan deles i to: De med gjennomføringsevne og de uten – og hvilken type var nå denne herren? I dag kan jeg med glede konstatere at Hallvar Witzø hadde gjennomføringsevne, samarbeidsevner utenom det vanlige, bena godt plantet på jorden og hodet i himmelen. Prosjektet han ville ha oss med på var Filmbussen Trøndelag – et prosjekt Midtnorsk Filmsenter siden da ikke bare har tatt inn i varmen, men har investert en god slump penger i og per i dag karakteriserer som navet i sin praktiske kursvirksomhet.

Kompetanse, dannelse og demokrati
Som regionalt filmsenter har Midtnorsk Filmsenter flere oppgaver. Den mest kjente er nok at vi formidler midler til kort- og dokumentarproduksjon. Vi skal også tilby fasiliteter og talentutvikling til unge filmskapere – og her spiller nå Filmbussen en stor rolle. Med Filmbussen gir Midtnorsk filmsenter ungdom økt innsikt i hvordan de kan ta i bruk film for å ytre seg. De øker sin kommunikative kompetanse og får mot og midler til å fortelle sine egne historier fra sitt eget hjemsted. Det må vel kunne kalles dannelse for sin tid og demokrati i praksis? Filmverkstedet handler dessuten om bolyst, om like muligheter uavhengig av hvor man bor – og om pur skaperglede!

Hallvar Witzø

Et ambisiøst prosjekt
Hallvar Witzø – som i sommer vant Oscar for beste studentfilm med eksamensfilmen sin fra Filmskolen på Lillehammer! – har nå drevet Filmbussen i tre år. Han kan fortelle at utgangspunktet for filmverkstedet var at han ville skape et stort og ambisiøst prosjekt i Trøndelag:

–  Det var entreprenøren i meg som ga gass og ville skape noe som skulle forandre barn og unges muligheter for å lage film. Jeg ville dessuten være med på å skape arbeidsplasser for instuktører. Det var nok først i etterkant av den første turneen at jeg innså hvor viktig Filmbussen var, både for ungdommene og meg personlig. Jeg knyttet meg veldig til deltagerne og innså at jeg hadde skapt noe som jeg selv veldig gjerne skulle ha hatt som tilbud da jeg var yngre.

– Det er ikke alle deltakerne som kommer til å bli filmskapere, forteller han, mange er nok med mest fordi det er morsomt.

– Men hvert eneste år er det noen som vi inspirerer og gjør trygge på at de har et talent og en innstilling som de kan ta med videre. Mange av dem satser videre på kreative retninger på videregående og vi hjelper dem med å tenke langsiktig fram mot drømmene deres – enten det gjelder Teaterhøyskolen, Den norske filmskolen eller Animasjonslinja i Volda.

Motivert talent
Han trekker fram Eline Hallem, 18 år, fra Verdal som et godt eksempel på en motivert deltaker. Hun har vært med hvert eneste år siden oppstarten og er nå elev ved dramalinja ved Inderøy vgs.

– Under et spesialkurs for skuespill- og regitalenter som vi arrangerte i år, viste hun seg å være et naturtalent innen regi. Jeg tror Filmbussen har vært viktig arena hun har fått utfolde seg på, og det er spesielt fint for meg å se at en som i utgangspunktet har satt et mål om å bli skuespiller kan bli inspirert og se at hennes potensiale som regissør kanskje er enda større. Det lek- og utforskemiljøet som Filmbussen representerer, tror jeg har en unik måte å kommunisere med ungdommer på og åpne dem opp for nye muligheter som de ikke nødvendigvis oppdager under en tradisjonell skolegang.

Selv sier Elline Hallem at Filmbussen har gitt henne blod på tann for å jobbe med film. Hun har alltid vært interessert i film, men gjennom Filmbussen har hun både lært å lage film og å tenke over filmer hun ser. Det gjør at hun nå kan begrunne hva hun liker og misliker ved filmer mye bedre enn før. Det å kunne mer om filmskaping har dessuten gjort det lettere for henne å se for seg en karriere innen film, selv om hun ikke er helt sikker på at det er det hun velger å gå videre med.

Elline Hallem som skuespiller under filminnspilling

– Det beste med Filmbussen er to ting, sier hun. Vi får lage egne filmer med våre egne idéer, og at vi får jobbe med dedikerte og flinke regissører.

– Det er veldig motiverende at de har så lyst til å lære oss mer om filmskaping, legger hun til.

Det eneste hun kunne tenke seg var litt annerledes, var at hun fikk tid til å jobbe litt lenger med filmene.

Todagers-verksted
Et «vanlig» Filmbussenverksted varer i to dager. Første dag begynner med en felles samling der instruktørene går igjennom planene for de to dagene, og forbereder deltakeren mentalt på at dette kommer til å bli et hardt stykke gøyalt arbeid. De viser filmeksempler og gir et lynkurs i dramaturgi og virkemidler.

Deltakerne jobber femsammen i gruppene, og hver gruppe har en egen instruktør. Vanligvis er det seks instruktører i sving! De skal inspirere fram godt samarbeid og sette fart på hjernecellene slik at ungdommene begynner å slenge ut idéer, bilder og tanker om noe de kunne tenke seg å lage film om. Rollen til instruktørene varierer litt og avhenger ofte av alderen til deltakerne. 12-14-åringer kan trenge en arbeidsleder, mens instruktøren heller er mer som en veileder for de eldre.

Før lunsj første dagen skal gruppa ha funnet ut hvem som skal være regissør, fotograf og skuespillere — og skrevet et enkelt manus. Og etter lunsj skal de, etter litt organisering og henting av kostymer og rekvisitter, så snart som mulig begynne innspillingen. Dag nummer to er i hovedsak en klippe-dag, men ofte må deltakerne få filme ferdig resten av filmen først. Så må alt materialet bli klippet ned til en film på 3-5 minutter – som det skal legges musikk på. På slutten av dagen vises alle filmene på stort lerret for alle de andre gruppene samt foreldre og venner.

Dyktige – og pedagogiske – instruktører
Hallvar Witzø forteller at  Filmbussen er en attraktiv arbeidsplass, og at han stiller høye krav til instruktørene. De må være studenter ved eller ha studert ved Den norske filmskolen eller Dokumentarlinja på Lillehammer og ha et stort talent for å inspirere. Noen velges fordi de er spesielt gode på teknikk, andre fordi de er særegent gode filmfortellere – det er viktig å sette sammen en instruktørgruppe med styrke innenfor ulike fagfunksjoner. Det alle må ha for å bli  ansatt er gode pedagogegenskaper. De må kunne nå frem til ungdommene ved å engasjere, inspirere og være gode formidlere. En Filmbussinstruktør skal være en lærer som ikke følger «boka», men viser ungdommene hvor viktig det er å være personlig når man lager film. Enten det er foran eller bak kamera.

Selv sier Hallvar Witzø at Filmbussen har vært til stor inspirasjon for hans eget arbeide som filmskaper også:

– Det har også vært enormt lærerikt rent praktisk og gjort meg bedre i stand til å igangsette og drive prosjekter, inspirere andre til å tro på mine filmideer og gitt meg masse erfaring som en offentlig person med pressehåndtering og markedsføring.

Like viktig har dessuten møtene med ungdommene vært:

– Det er spesielt å følge ungdommer fra de er 12-14 år. Det har gjort meg personlig engasjert i ungdommer og deres utvikling. Det gir meg mye som filmskaper selv, og motiverer meg til å jobbe enda hardere for mine egne prosjekt – det er kanskje spesielt motiverende i forhold til å utvikle filmer som skal skytes i Trøndelag – når jeg føler meg så personlig bundet til regionen.

Filmgruppe fra Filmbussverksted

Fornøyde kommuner
Omtrent 600 deltagere har vært med på rundt 40 verksteder siden oppstarten. Kommunene som besøkes investerer i prosjektet, og fem av seks oppstartskommuner er fortsatt med, i tillegg til at fem andre kommuner er blitt med.  Anslagsvis 10% av deltagere har vært med alle årene, og i 2011 var det rundt 50% av deltagere som hadde vært med ett eller flere år tidligere. Det ser Witzø som et tegn på at de har lyktes i å etablere et meningsfullt ferietilbud for ungdom i regionen:

– Når jeg ser på rapporten jeg skrev etter det første året, så tror jeg at ambisjonen er den samme: «Filmbussen vil forhåpentligvis være et fast tilbud i Trøndelag, ikke bare på sommeren, og at vi med tiden vil se resultater av inspirasjonen Filmbussen gir til ungdommene i form av skapende kreativitet og kunstneriske uttrykk.»

Ambisjoner
Witzø tror definitivt at Filmbussen Trøndelag har kommet for å bli. Men han ser også muligheter for utvikling:

– Barn og unges opplevelse av å lage film kan nås på flere plan. Jeg ønsker veldig at Trøndelag skal kunne tilby en egen kultur-sommerleir med fokus på film, foto, skuespill og musikk. Samtidig burde skuespiller- og regitalenter få et fast tilbud som går over et år med fire eller flere samlinger. Men film kan dessuten brukes til mer: Vi er et friskt «norskkurs», og et av de beste besøkene vi hadde på årets sommerturne var Leira Statlige Mottak. Filmbussen kan gjøre et viktig arbeide ved å være med på å integrere unge asylsøkere og innvandrere, avslutter han med.

Filmer fra Filmbussen kan du se på nettstedet Filmport.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.