Undervisningstipset #1: Offside

Marianne Jønsberg Kildal ved Hamar katedralskole anbefaler filmen Offside av regissør Robert Næss. Hun bruker den i flere sammenhenger når hun underviser i filmatiske virkemidler og filmanalyse.

Av Marianne Jønsberg Kildal
Jeg bruker blant annet filmen i sammenheng med filmatiske virkemidler og filmanalyse.

Det er viktig å få frem litt om produsenten av filmen og i hvilken sammenheng filmen er benyttet. Den ble vist på NRK i 2003, da NRK viste en serie novellefilmer, og den er også blitt vist på ulike filmfestivaler. Når det gjelder elevarbeid, kan filmen brukes til å illustrere mange sider ved en filmproduksjon.

Kreativt kamera
Jeg er spesielt begeistret for den kreative kamerabruken. Allerede i anslaget brukes en rekke grep som kikkehull-effekten i døra, kamerakjøringer, bytte mellom subjektivt og objektivt kamera og den spesielle lyssettingen og fargebruken fra innsiden av skapet med «godsakene». Kamera går ubehagelig nært på naboen som inntar måltidet, lyden forsterkes og de går ultranært på svettedråper og munnen som slafser og spiser – sterk kost. Som seer er en både på utsiden og innsiden av personenes tanker, noe som gir det hele en meta-struktur.

Det er stadige paralleller mellom handlingen i stua og handlingen fra tv-skjermen, og der kommentarer som «offside!» og sluttkommentaren «survivor of the fittest» blir til kommentarer til handlingen i filmen. Det både plantes og høstes – sigarettlighter-pistolen i anslaget vender tilbake senere. Hele filmen er mettet i lyd, bilde og filmatiske effekter.

Elevoppgaver
Her er lista mi over oppgaver til filmen. Om en ikke tar alle spørsmål i et ”jafs”, kan en med fordel se den flere ganger for å oppdage ”nye” sider ved filmen.

 For det første se på innhold og sjanger:

  • plassere filmen i en sjanger med begrunnelse
  • gi en kort beskrivelse av filmens plot
  • se på miljøet som filmen utspiller seg i, og vurdere hvorfor er nettopp dette miljøet valgt til handlingen?

 Dramaturgi/oppbygging:

  • hvordan starter filmen – anslaget?
  • er det noe vendepunkt i filmen? I så fall hvor?
  • hva oppleves som klimaks i filmen?
  • forsøke å redegjøre for hovedkonflikten og eventuelle delkonflikter

 Rollene:

  • hvilke rolle/karakter er det som driver filmen framover?
  • har den drivende karakteren en motpart?
  • hvilken rolle/karakter forandrer/utvikler seg mest i løpet av filmen?
  • hva med birollene og deres innflytelse/mangel på sådan?

 Virkemidler, som fortellerteknikk f.eks:

  • lyden, hva kan du si om denne og bruken til de ulike klippene?
  • hvordan er musikken brukt?
  • filming (kameraføring/vinkler/bildeutsnitt osv.)
  • bruk av lys
  • klipperytme (tenk her også kryssklipping)
  • overganger
  • tidsforkortninger

Hva slags budskap har filmen? Hvilken enkeltscene husker du best og hvorfor?

Gi en personlig vurdering av filmen med begrunnelse.

Om filmen
Filmen ligger nå ute på youtube. Det er Robert Næss – regissøren og manusforfatteren i Graceland som har lagt den ut på Youtube. Jeg har brukt filmen siden 2006 da jeg kontakt med Bastian Borg, produsenten i Graceland, og fikk en kopi med tillatelse til å kopiere filmen for bruk i klasserommet. Det finnes bilder til filmen på hjemmesiden deres, www.graceland.no.

Filmen ble sendt første gang tirsdag 14.oktober 2003 på NRK1. Lengde 29 min. Opptaksformat: DV-CAM. Regi/manus: Robert Næss. Medvirkende:  Trond Fausa Aurvåg, Stig Henrik Hoff, Joachim Calmeyer, Mona Hofland, Stein Grønli, Bjørn Moan, Kristoffer Fransson.

Marianne Jønsberg Kildal underviser i Medier -og informasjonskunnskap 1 og 2 og Trykk og foto ved Hamar katedralskole.