Mediepedagogikkens plass i dagens skole
God mediekompetanse er vesentlig for fremtidig livsmestring. Ifølge forsker Synnøve Amdam ved Høgskulen i Volda er elever i utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon blant dem som har kommet lengst i norsk skole, når det gjelder å oppnå den kompetansen som trengs i fremtidens samfunn (Amdam 2015).
Spørsmålet vi nå stiller oss er hva er det som forårsaker at mediepedagogikken ikke får den plassen den trenger i norsk skole. De sterke fagskillene kan bidra til å skvise mediekompetanse ut da denne kan være vanskelig å måle og teste, og det kan være utfordrende at lærerne mangler relevant kompetanse.
Det er altså et tankekors at erfaringene i mediepedagogikken ikke aktivt brukes i skolen i læring for fremtiden.
Ola Erstad jobber for institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo og har i mange år bidratt med forskning knyttet til mediekompetanse og norsk skole.
Les Erstads artikkel og send oss dine ideer på utfordringen i hans avsluttende spørsmål!