På seminaret KI i undervisningen får du praktisk råd om hvordan du kan bruke KI. Her møter du lærere og fagfolk som deler erfaringer, verktøy og metoder fra klasserommet. Bli med og utforsk hvordan KI kan gi mer lærelyst, bedre oppgaver og nye måter å undervise på.

Seminar:

Hvor: Akademiet videregående skole, Drammen
Når: 17. september 2025
Hva: KI i undervisningen

Agenda

09.00 – Felles oppstart

    1. «Hvilke språkmodeller er lurt å bruke på hva? En oversikt» – Tonje Moberg, Akademiet Drammen VGS

    1. «Hva er prompt engineering?» – Albertine Aaberge, NDLA

    1. «Ressurser på NDLA» – Albertine Aaberge, NDLA

10.00–11.30: Workshop 1
11.30–12.30: Lunsj med besøk hos LED Hub
12.45–14.15: Workshop 2
14.30–14.45: Oppsummering og avslutning – Jan Eirik «JP» Paulsen, Glemmen VGS

Deltakerne velger to av fem parallelle workshops. Hver workshop går to ganger.


Workshopholdere

Tonje Moberg

Lektor i pedagogikk med fokus på mediepedagogikk. Hun har arbeidet i skoleverket siden 1997, fra grunnskole til universitet, og sitter i styret i Mediepedagogene. Siden 2005 har hun jobbet ved Akademiet Drammen videregående skole som teamleder i mediefag og IKT. For tiden tar hun etterutdanning i generativ kunstig intelligens.

Workshop:

Slipp løs skrivepotensialet ditt: Slik kan du bruke språkmodeller når du skriver fagtekster i Mediesamfunnet.

Workshopen gir deg eksempler på oppgave du kan gi elevene i mediesamfunnet om hvordan de kan gå frem når det gjelder å forstå, bruke og analysere forskning ved hjelp av KI.


Selma Tanovic

Lektor i fransk og rettslære. Hun har jobbet som lærer siden 2005, og underviser ved Akademiet videregående skole i Drammen. Hun er også leder av Fransklærerforeningen.

Workshop: Fra Parlez-vous? Til KI snakker for deg.
En lun og humoristisk reise gjennom språkopplæring. Vil se på praktiske eksempler på hvordan KI- verktøy kan brukes til å forbedre studentenes læringsopplevelser og undervisningsmetoder i fremmedspråk. Workshopen vil gi innsikt i hvordan du best kan utnytte Chat gpt for å fremme språkopplæring.


Jan Eirik «JP» Paulsen

Prosjektleder for pedagogisk KI-utvikling ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad, og faglærer i norsk og samfunnskunnskap. Han har tidligere hatt lærerkontrakt med NDLA om utforskning av KI i klasserommet, og har sammen med Ine Jørvum bidratt inn i Høgskolen i Østfolds studie Kunstig intelligens i elevens læringsarbeid.

Workshop: Bruk av KI som fremmer lærelyst og læring.
Det vil inneholde praktiske tips til hvordan vi kan «klone» oss selv som lærere ved enkelt å lage våre egne pedagogiske prateroboter, hvordan KI kan nyttiggjøres i for- og etterarbeid, samt litt om kreative og pedagogiske bruksområder innen bilde, video og podkast. Vi vil også komme innom hva forskningen sier om effekten av bruk av KI i skolen, samt hvordan gi elevene god og etisk opplæring i lærenyttig bruk. Innholdet vil være fagovergripende, og de presenterte verktøyene og arbeidsmåtene kan tas i bruk i alle fag.


Ine Jørvum

Prosjektleder for pedagogisk KI-utvikling ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad. Hun har lektorutdanning i språkfag med fordypning i andrespråksfonologi og -didaktikk, og arbeider med modulstrukturert opplæring for voksne språklige minoriteter og ressursundervisning i norsk for minoritetsspråklige ungdom. Hun har sammen med Jan Eirik Paulsen bidratt inn i Høgskolen i Østfolds studie Kunstig intelligens i elevens læringsarbeid.

Workshop: Kunstig intelligens som støtte for minoritetsspråklige elever.
Workshopen vil utforske hvordan kunstig intelligens kan fungere som en verdifull ressurs for minoritetsspråklige elever i videregående skole. Egendefinerte prateroboter vil bli presentert som et verktøy for å tilpasse læringsopplevelsen til elevenes individuelle språknivå, mellomspråk og fonologi, noe som skaper en mer relevant og inkluderende læringsarena.

Det vil også bli fokusert på hvordan elever kan veiledes i etisk, bevisst og bærekraftig bruk av KI. Betydningen av å lage gode ledetekster som hjelper elevene med å navigere i KI-verdenen, samtidig som kritisk tenkning og refleksjon oppfordres, vil bli diskutert.

Workshopen vil videre belyse hvordan KI kan bidra til økt lærelyst og motivasjon. Gjennom selvstyrt læring og et metaperspektiv på egen utvikling, kan elever oppleve en økt følelse av eierskap til sin læring. Dette kan føre til mer engasjement og en dypere forståelse av egne læringsprosesser.


Albertine Aaberge

Fagredaktør for IT og mediefag i NDLA

Workshop: KI i journalistikk.
Workshopen ser på hvordan KI kan anvendes i journalistikkfaget, både som verktøy for kildearbeid, tekstproduksjon og etisk refleksjon.


Oppsummering

Seminaret samler lærere, pedagoger og fagpersoner til en dag med innsikt, inspirasjon og praktisk arbeid rundt bruk av kunstig intelligens i undervisningen. Workshopene gir konkrete metoder og verktøy som kan tas i bruk direkte i klasserommet.

Arrangementet er åpent for alle lærergrupper enten du jobber innenfor fremmedspråk, norsk, samfunnsfag eller mediefag. Arrangementet er gratis men du må dekke kostnader selv til lunsj, eller ta med egen mat.  Det er plassbegrensning på 8 deltakere per gruppe, velg hvilke du vil prioritere.

Meld deg på seminaret her:

https://forms.gle/Xo3CcgawdhMWN85r6

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.