Fremtiden er tredimensjonal, og den kommer fortere enn noen kunne forestilt seg. I løpet av få år vil vi kunne velge 3D TV-programmer med et tastetrykk på fjernkontrollen. På verdens ledende teknologiske mediemesse, IBC i Amsterdam, var 3D film og TV-produksjon årets hotteste tema.

Tekst og foto: Marianne Bergvall

48.000 deltakere, 1500 utstillere, fordelt over et messeområde på omtrent tolv fotballbaner – på IBC kommer medieteknologer fra hele verden til det som regnes for å være årets happening i bransjen. Her utstiller de som har løsningene, og treffer de som har behovene, og det som var utenkelig før fjorårets messe har blitt realitet i år.

Titanic i 3D

James Cameron, regissøren av storfilmer som Alien, Terminator, Abyss, Titanic i 1997, har brukt det siste tiåret til å utvikle interessen for 3D. I 2009 kom Avatar, som er blitt verdens mest sette kinofilm, i 3D. Cameron har både skrevet og regissert filmen. På IBC holdt han foredrag for en fullsatt kinosal, hvor publikum fikk smakebiter av hans neste gigantprosjekt: Titanic i 3D, som har premiere i april 2012.
Cameron fortalte om sin mangeårige fasinasjon for 3D, og at det har vært en lang vei å gå:
– Problemet var at filmprodusentene ikke ville lage film i 3D, fordi det var ikke fasiliteter til å vise filmene på mange nok kinoer til at det kunne lønne seg. Kinoene ville ikke investere i utstyret, for det var for få filmer som ble produsert i 3D. Cluet var å få partene til å møtes og snakke sammen. Det har tatt mange år, men nå har vi lykkes, sa Cameron. Han spår en fremtid med en rekke ’nye’ eldre filmer som kommer til å omskapes til 3D.

Klassikere i 3D

Cameron presenterte sin visjon om at filmklassikere kommer til å bli omskapt til 3D på løpende bånd:
– Dette er en måte for filmskaperne til å få vist filmene deres på nytt – i en helt ny versjon, og tjene virkelig store penger i en runde nr. to. Kjente og kjære filmer kommer til å få både gamle og nye seere, ved at de vises på kino i 3D.
Teknologien for å omgjøre 2D til 3D er nå kommet så langt at den også brukes til å lage helt ny 3D-film: I helt nyproduserte 3D-filmer brukes ofte begge teknikkene, både å ta opptakene i 3D, og ta dem i 2D og omgjøre dem til 3D etterpå. For seerne vil det være helt umulig å se forskjellen.
Cameron sa at de møtepunktene som har skjedd mellom 3D-teknologien, filmprodusenter og kinoer de siste ti årene, nå er i ferd med å overføres til TV.
– Et tilsvarende fellesskap må oppstå mellom de som produserer TV-er og de som lager TV-programmer. Det vil komme flere og flere TV-programmer i 3D, og det er bare et spørsmål om tid når 3D-TV’en vil være allemannseie, sa den kjente filmregissøren.

3D i sport og reklame

At Camerons visjoner allerede var i ferd med å realiseres, var mer enn tydelig over hele IBC-messen dette året. Siden 3D er kostbar teknologi, var den ene utstilleren etter den andre klar for å vise løsningene som ville lede utviklingen: 3D vil komme først der pengene er størst. 3D fotball og andre publikumsmagneter som tennis vil lede an. Det har vært et dilemma de siste årene at mye av TV-kringkastingen baserer seg på reklameinntekter, og at nye tekniske løsninger gir seeren mulighet til å hoppe over alle de forstyrrende reklamestoppene. Dette kunne ha presset TV-annonsørene over på andre arenaer enn TV. Men nå har 3D-innovatørene funnet løsningen for alle annonsørene som nå blir ’skviset’ ut av seerne: Annonsørene skal lede an i 3D-TV. Det vil gi annonsørene en helt ny giv når reklamespottene på TV kommer i høykvalitets 3D, og blir morsomme å se på. Som mantraet er blant teknologene på IBC: ’our mission is to exite’. Dermed venner seerne seg til å se høykvalitets levende bilder som gir ’gosjameg’-opplevelser. Og for TV-kringkasterne vil det gi nye annonsekroner som vil kunne lede til stadig større andel produksjon i 3D.

3D uten briller

Når en hel verden av teknologer kappløper for å finne nye ting for å overraske og begeistre publikum, må ’hardwareprodusentene’ nødvendigvis følge etter. Det store kravet til produsenter er nå å utvikle 3D-TV-teknologi hvor man kan se 3D uten briller. Allerede er det gjort store fremskritt. Tidligere så en 3D-film ’blurry’ ut hvis man tok av seg brillene. På fremvisningen av Titanic-klippene så filmen ut som en helt vanlig 2D-film uten brillene, uten noe ubehag. Det blir sterkt hevdet fra 3D-entusiastene at vi er forbi den tiden hvor det var snakk om at 3D kunne være skadelig for øyne eller hodet – utfordringen går nå på å fjerne enhver form for ubehag. Og her ser vi konturene av det som vil bli familiens TV-apparat om noen få år: Med et 3D TV-apparat, vil noen programmer bli produsert i 3D, mens mange andre fortsatt vil bli laget i 2D, av hensyn til kostnad og nytte. Foran apparatet vil vi kunne velge om vi vil se i 3D eller i 2D: det vil si at også programmer som er produsert i 2D, vil kunne omgjøres til 3D med et tastetrykk på fjernkontrollen. En produsent poengterer at unge og eldre har ulike preferanser: voksne liker mindre dybde i 3D, mens unge kan ikke få det dypt nok. Så dybden i 3D-visningen vil også kunne endres med noen trykk på fjernkontrollen. På den måten kan familien finne en dybde som passer alle når en skal se TV sammen.

Science Fiction-TV

Som en avlutning må det nevnes at TV-produsenter i Asia er kommet så langt at de allerede ser slutten på hele TV-apparatet. Et mellomstadium er at vi kommer til å ha TV-skjermer på størrelse med det som var et kinolerret for få år siden. Men allerede er det på tegnebrettet en ’TV’ som fremstår som en enveggs-tapet, hvor man kan kjøpe det tapetmønsteret en foretrekker og ellers passer best inn i stuen. Hele veggen er et display som er usynlig inntil en ’skrur på TV’en, og hele tapeten blir til en fotballkamp eller kveldens detektime. Om det høres litt overveldende ut, så ligger det i kortene at seeren kan velge størrelse på det du har lyst til å se eller gjøre: hvis du vil lese avisen fra internet på veggen, så kommer den opp i en størrelse som er egnet for det gjøremålet. Hvis du vil se nyheter, så kommer nyhetssendingen i en størrelse vi trives med å se en nyhetsoppleser i. Og når fotballkampen kommer, så kan den altså dekke hele veggen, og komme i 3D, så vi kan være på ’grasrotnivå’ og følge føttene og ballen, hele veien inn i mål.
Og hvis noen tror at disse nyhendigene er langt frem i tid, så regner bransjen med at 3D-TV uten briller er virkeligheten i løpet av fem år. Og når tenknologer tipper tid, så pleier det å gå mye fortere. Så kanskje det er lurt å vente med å kjøpe ny TV til 3D-ready-TV’ene kommer. Til en stue nær deg, før du vet ordet av det.

Widescreen-TV’en fra Christie gir en liten forsmak på hva vi har i vente i TV-fremtiden. Christie vant prisen for beste stand i kategorien av de største utstillerne.

 

På IBC-messen kunne deltakere selv få prøve det absolutt siste av kameraer, og prøve seg på både 3D-opptak og 2D-opptak som kunne omgjøres til 3D etterpå.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.