Ifølge forskning er det rektor som er helt sentral i innføringen av IKT i skolen. Sveinung Igesund valgte derfor i sin masteroppgave i IKT i læring fra 2010 å se på rektors bruk av ny teknologi og medium, i lys av den nye situasjonen med sosiale nettmedier og bruk av disse i skolen. Selv om vi nå befinner oss i 2013, kan det ikke sies at sosiale medier og læring på ulike plattformer har blitt mindre utbredt:

Jeg ville se på det nye fenomenet rektors blogg og valgte å se på hvordan rektor via rektors blogg kan lede utviklingsprosesse i forhold til bruk av IKT og nye medier i skolen og dermed kanskje være en rollemodell eller læringsleder i skoleutviklingen.

Problemstillingen ble dermed: Hvordan kan rektors blogg være en mediator for skoleutvikling? Og forskningsspørsmålet som ble stilt var hvordan rektors blogg kan bidra i prosessene knyttet til skolen som lærende organisasjon? Det har vært et mål å få frem rektors erfaringer med rektors blogg ut i fra et perspektiv på skoleutvikling og lærende organisasjoner.

Les Igesunds masteroppgave elektronisk i sin helhet HER.

Les et kort sammendrag av funnene i masteroppgaven HER.  

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.