Kinoene holder stand til tross for de nye digitale filmkanalenes raske utbredelse. Sommeren er også blitt god kinotid i Norge.Kinobesøket økte med to prosent første halvår sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt har kinoene første halvår hatt et besøk på 4 989 434. Av dette besøket har 586 852 sett de norske filmene. Norskandelen ligger på 11,8 prosent. Det er en norsk film blant de fem best besøkte så langt i år.
– Vi har aldri konsumert så mye film i lovlige kanaler som nå. Parallelt med at filmtilbudet er blitt langt bedre og lettere tilgjengelig i de elektroniske kanalene, opprettholder kinoene sin posisjon. Det viser at publikum søker seg til den sosiale dimensjonen det er å se film i fellesskap på kino. Og ikke minst at det er her filmene kommer til sin rett, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i Film & Kino.
Sommeren er også blitt god kinotid i Norge. Besøket ligger per 1.juli 8,2 prosent over sommerbesøket i fjor. Nå står filmer som blant annet World War Z, The Lone Ranger og den norske filmen Pornopung for tur.
All tekst fra Film & Kino.