Fritt Ord-konkurransen for elever i videregående skole fornyer seg ved å åpne for medieproduksjoner, i tillegg til tekst. De håper at elevene eksperimenterer med ulike sjangre og medieuttrykk.
– Vi har tidligere mottatt bidrag der elever har skrevet svært gode fagtekster. Vi håper fortsatt å motta slike bidrag, men samtidig håper vi å motta mer lekne uttrykk der elevene eksperimenterer med ulike sjangre og medieuttrykk, sier Joakim Lie, prosjektleder i Fritt Ord.
Ønsker dialog med lærerne
Fritt Ord-konkurransen for elever i videregående skole fornyer seg ved å åpne for medieproduksjoner i ulike sjangre. Elevene inviteres til å ta for seg ytringsfrihetens kår i Norge og verden, og årets tema er «Ytringsfrihet 1814 – 2014». Leveringsfrist er 1. mars i jubileumsåret 2014.
Elever kan delta på egenhånd eller i grupper på inntil tre personer. Noen lærere får hele klassen til å gjennomføre prosjektet, andre lar elever gjennomføre på egenhånd.
– Vi anser læreren for å være nøkkelpersonen i dette prosjektet og vil gjerne komme i dialog med medielærere og lærere i andre fag, sier Joakim Lie.
God bredde i juryen
Våren 2014 skal bidragene vurderes av en jury på sju personer. Medieforsker Henrik G. Bastiansen er juryleder, og resten av juryen består av forfatter og foredragsholder Amal Aden, jurist Anine Kierulf, lektor Jostein Saxegaard, professor Lars Nyre, filmregissør Nefise Özkal Lorentzen og forfatter og journalist Simen Ekern.
Mer informasjon finnes på nettsiden til Fritt Ord-konkurransen. Dersom du har spørsmål, ønsker innspill eller skolebesøk, ta gjerne kontakt med Joakim Lie. Han har permisjon fra stillingen som medielærer ved Fagerborg videregående skole i Oslo og jobber som prosjektleder i Fritt Ord.