Mediepedagogene arrangerte praktisk workshop i hvordan du som lærer kan bygge opp Escape Room som et undervisningsverktøy i klasserommet.  Kursledere var Håvard Krøvel-Velle, Volda videregående skole og Eivind Zakariassen, NDLA de ga deltakerne praktisk innsikt i hvordan dette kan løses som en fysisk interaktiv opplevelse på skolen, eller gjennom digitale verktøy.

Workshopen var på Seilet, på Grünerløkka i Oslo, Tirsdag 26. september, deltakerne fikk innsikt i hvordan du bruker forskjellige verktøy til å lage Escape Room sammen med elevene. Det norske selskapet H5P har laget det interaktive publiseringsverktøyet H5P som du kan teste ut her på nettsiden deres https://h5p.org/ Denne løsningen gjør at du kan sy sammen og publisere interaktive løsninger på tvers av alle nettlesere. Håvard Krøvel-Velle viste også hvordan han bruker forskjellige typer MIDI-kontroller til å skape fysisk interaktivtet i rommet for deltakerne, han har hentet diverse oppsett herfra https://shop.playtronica.com/products/touchme. Dette brukes sammen med MONOGRAM som er et program for å skape magnetiske MIDI-kontrollkomponenter.

Digitalt og fysisk

Løsningene som Volda VGS har tatt i bruk kombinerer digitale interaksjoner på skjerm med opplevelser i rommet, orkestrert av Krøvel-Velle og hans elever. Du kan se et eksempel på Escape Room LØGNARE TING her eller opplegget Maurtua Escape her. Eivind Zakariassen fra NDLA fortalte om hvordan de har laget digitale Escape Room til NDLA. NDLA har laget en presentasjon av hvordan du lager Escape Room her , de anbefaler at du installerer NDLA Virtual Tour for dette.

Du kan se eksempler på ferdige Escape Room på NDLA her med opplegget for historie TIDSMASKINEN og her med opplegget SULT, de har også opplegget HEKTA? som kan brukes for å få elevene til reflektere over egen mediebruk.

MEDLEMSKAP

Medlem av Mediepedagogene kan du bli her: https://forms.gle/v7sQTVwkpzwrLmBq6

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.