Mens mediebransjen feirer seg selv, forsvinner det yrkesrettede mediefaget i skolen, mener medieforskere.
«Både mediehus, reklame- og kommunikasjonsbyrå har den siste tiden annonsert etter ‘digitale hoder’, folk som kan både teknikk og innhold, som kan beherske nye grensesnitt og kanaler. Mange av dem som er aktuelle for disse stillingene har begynt sin karrierevei på Medier og kommunikasjon i videregående skole. Hele den nordiske mediebransjen samles i Bergen under Nordiske Mediedager for å diskutere sin digitale fremtid. Samtidig er landets medielærere samlet for å diskutere nedleggingen av yrkesutdanningen Medier og Kommunikasjon», skriver Synnøve amdam, stipendiat ved Høgskulen i volda, forsker Øystein Gilje ved Universitetet i Oslo og Ola Erstad, professor ved Universitetet i Oslo i en kronikk i Bergens Tidende onsdag.
Trykk for å komme til hele kronikken her.
Les også:
Én kommentar