Hvordan skal utdanningsprogrammet Medier og kommunikasjon utformes fremover? spurte Iselin Nybø fra Venstre Kunnskapsministeren i forrige uke. Den 13. desember fikk hun skriftlig svar fra Torbjørn Røe Isaksen.

Iselin Nybø spurte om statsråden ville ta hensyn til at dagens «hybrid»-løsning i MK fortsatt er ønsket av mange berørte lærere og elever. Nybø uttrykte bekymring for at medier og kommunikasjon ville kunne bli et teoritungt fag «hvis det føyes inn i rekken av studiespesialiserende tilbud».

For mange MK-plasser!
Røe Isaksen svarte at han ikke anså MK for et hybrid-program i dag. Han skriver at det er utformet som et vanlig yrkesfaglig program, men at det adskiller seg fra andre yrkesfag ved at så mange elever heller velger påbygging til generell studiekompetanse enn læreplass. Statsråden mener at dette er et tegn på at «omfanget av medie- og kommunikasjonsfag er for stort».

TRI_lite
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Røe Isaksen trakk også fram at flere fylkeskommuner og skoler allerede hadde gjort om programmet til et studieforberedende fag. Dette ble gjort som en følge av at programmets struktur avvek fra «elevenes søking og kompetansekravene i medie- og kommunikasjonsbransjene,» skriver han. Med det siste, viste han til at mediebransjen krever «stort sett høyere utdanning» fra jobbsøkerne.

Når det gjaldt det kommende innholdet i programmet, vil omgjøringen av MK  føre til flere timer med fellesfag og færre timer med medier og kommunikasjon som programfag. Han understreket at elevene får flere timer med valgfrie programfag som «kan brukes til medier og kommunikasjon».

Du kan lese hele svaret fra Torbjørn Røe Isaksen på Stortingets hjemmesider.

(Teksten ble første gang lagt ut 14. desember, men ble redigert på nytt 17. desember)

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.