Hvordan kan film bidra til kritisk tenkning hos elever? Hvordan balanserer vi kunstnerisk frihet med læreplanmål, og hva bør vi som formidlere, lærere og filmskapere vite for å nå gjennom til unge med film i skolen?

Onsdag 4. juni inviterer Kulturtanken til sine årlige fagsamtaler om film og Den kulturelle skolesekken (DKS) – et møtepunkt for alle som arbeider med film i skolen, både fra fylker, kommuner og filmbransjen. Årets tema er «Å formidle film i skolen», og arrangementet holdes fysisk i Studio 1 hos Kulturtanken i Nydalen, Oslo, men det er også mulig å delta digitalt via Zoom.
Et program med nordisk perspektiv og praktisk erfaring
Dagen åpner med en spennende gjennomgang av Det Danske Filminstituttets arbeid for å utvikle elevenes kritiske bevissthet gjennom film, med særlig vekt på sosiale medier og dokumentarfilm. Deretter følger diskusjoner om læreplanens betydning for film i DKS, hva som faktisk treffer elevene – form eller tematikk – og hvordan DKS-arbeidet utfolder seg i praksis, med blant annet innsikt fra DKS Innlandet og ferske tall fra årsrapporten for film i DKS 2024.
Påmelding her:
https://www.kulturtanken.no/kalender/2025/fagsamtaler-om-film-i-dks