Om å lage film
Ellen Samdal, Helene Offer-Ohlsen, Matthias Eriksen, Bård Farstad, Mathias Rygh:
Om arbeidet med Amandusvinneren «Dybdeskarphet» fra Rosenvilde videregående skole ([tilt] nr 2/2006)
Jan Arve Øverland:
Klarering av rettigheter ved bruk av musikk i audiovisuelle produksjoner ([tilt] nr 1/2008)
Axel Hellstenius:
Jakten på «noe». Hvordan skrive gode historier for film? ([tilt] nr 1/2008)
Martin Ziir:
Tips til manusforfattere. Fra nettstedet dvoted (nå nedlagt) ([tilt] nr 2/2006)
Øystein Gilje:
Googling movies. Om hva slags literacy som kommer til uttrykk gjennom unges medieproduksjoner ([tilt] nr 2/2006)
Unge filmskapere i digital sjangerlek. Utfordringer for mediepedagogikken ([tilt] nr 1/2005)
Hvordan skapes en ung filmskaper? Utdanningsspor fra unge, skandinaviske filmskapere. ([tilt] nr 2/2008)
Trond Heum:
Å klippe Nokas. Intensjon, prosess og resultat ([tilt] januar 2011)
Marit Bakken:
Filmbussen Trøndelag – et ambulerende filmverksted ([tilt] oktober 2011)
Jørund Holst-Hansen:
Om filmsatsninga i Den kulturelle skolesekken i Sandefjord ([tilt] nr 1/2010)
Per Terje Naalsund:
— Med pauseknappen i retning av den personlige filmen. Ole Giævers filmkurs for ungdommer ([tilt] nr 2/2009)
En metode for mediefaga? Om Marte Vold og Ole Giævers «sommerfilmskole» Play ([tilt] nr 1/2009)
Danning — og det å lage film. Hvordan analysere og snakke med ungdommer om selve meningsinnholdet i filmene deres? ([tilt] nr 1/2008)
Mobilfilm. Intervju med Solveig Melkeraaen om mobilfilmens potensiale – og noen mobilfilmoppgaver ([tilt] nr 2/2006)
Å analysere film
Gunnar Hummelvoll:
Filmens vilkår i skolen i et historisk perspektiv ([tilt] nr 1/2008)
Aleksander Fedorov:
Elevers grep om detektivfortellinger. Hvordan analysere krim/detektiv-fortellinger på film ([tilt] januar 2012)
Richard Raskin:
7 parametre for den fortellende kortfilmen. Hva gjør en kortfilm god? ([tilt] nr 1/2008)
Audun Engelstad:
Fra bok til film: Adaptasjonsanalyse. Fra boka Fra bok til film ([tilt] nr 1/2008)
Per Terje Naalsund:
Filmkritikk med tilskodaren i sentrum. Kva går føre seg når vi ser film? Og kva gjer filmane med oss? ([tilt] desember 2011)
Kva slags film er Oslo, 31. august? Analyse av Joachim Triers film ([tilt] mai 2012)
Julie Odner Sigurdsen:
Hvor god er Upperdog? En analyse av Sara Johnsens film ([tilt] nr 1/2010)
Erlend Strand:
Mental filleristning. Om Fritt Vilt II og grøsserfilmen ([tilt] nr 2/2008)
Kai Wickbom:
Filmhumor og livsfilosofi. Om humor, ironi, satire i film ([tilt] nr 3/2003)
Ingrid Ytre-Arne:
Analyse av Forsvarets rekrutteringsfilmer ([tilt] nr 2 – 2011)
Asle Aasen Gundersen:
Tegneseriefilmen. Om filmatiseringer av tegneserier ([tilt] nr 2/2006)
Petra Stjanerova:
Norsk film – sett med tjekkiske øyne ([tilt] nr 2/2005)
Filmsensur
Berit Andersen:
Om kinofilm og skadelighet. Hvilke kriterier bruker Medietilsynet når de setter aldersgrenser? ([tilt] juni 2011)
Vegard Higraff:
Forbudet mot Life of Brian. Hva gjorde at Life of Brian ble forbudt på kino i 1980? ([tilt] nr 2/2004 + nr 1/2005)
Filmklubb
Per Terje Naalsund:
Gamlebyen barnefilmklubb. Samtale med Line Pedersen om Gamlebyen skoles filmklubb ([tilt] nr 2/2006)
Trygve Panhoff:
Berle skoles filmklubb. Et pionerprosjekt ([tilt] nr 3/2003)
Anbefalte lenker:
Filmport – nettjeneste for unge filmskapere i Norge
Filmstudieark fra Film&Kino for bruk av film i skolen